Met een team van 6 mensen heeft Filmtechniek technische ondersteuning
gegeven op het International Filmfestival Durban.
Sneddon Theatre en Playhouse Theatre werden
tijdelijk omgebouwd tot bioscopen.
Met een team van 6 mensen heeft Filmtechniek technische ondersteuning
gegeven op het International Filmfestival Durban.
Sneddon Theatre en Playhouse Theatre werden
tijdelijk omgebouwd tot bioscopen.
Netwerken aan de Cote d’Azur, zicht vanuit het paviljoen van Dubai International Filmfestival, s’-ochtends voor de drukte.
foto: Martin van Broekhoven
We zijn er klaar voor en het weer wordt langzamerhand echt beter. In Leiden gaan we van start met de jaarlijkse SUMMERSPECIAL, een voorproefje van het Leiden International Filmfestival wat elk jaar plaats vindt eind oktober/begin november. Op een scherm van 15 m bij 7 m een digitale projectie van hoge kwaliteit aan de voet van de prachtige Pieterskerk.
Op 19, 20 en 21 mei worden films vertoond:
foto Fleur Beerthuis
Met de bouw van het scherm voor de Volkskrantdag in de Grote Zaal van de Doelen en na 1113 prachtige voorstellingen, sluiten we op zondag 1 februari het festival weer af. Zie meer….
De voorbereidingen zijn al op 12 januari begonnen met het vertoningsklaar maken van de binnengekomen films door de filmcontrole. Het merendeel van de films is digitaal , maar er zijn nog steeds een flink aantal 35mm, 16mm en 8mm films op het festival te zien.
Filmtechniek is volop bezig met het inrichten van de 26 zalen die voor dit festival in gebruik zullen zijn. In de bestaande bioscoopzalen van Pathé Schouwburgplein, Cinerama en Lantaren Venster wordt apparatuur bijgeplaatst. Andere zalen zoals de Oude Luxor, in de Doelen de Grote Zaal, de Jurriaanse zaal en de Willem Burger zaal en in de Rotterdamse Schouwburg de Grote Zaal en de Kleine Zaal worden helemaal door ons ingericht met scherm, projector en geluidsinstallatie. Ook alle 58 technici die zich met de filmvertoningen bezighouden worden door Filmtechniek geleverd.
Na 1113 voorstellingen sluiten we op zondag 1 februari het festival weer af met de Volkskrantdag.
Met prachtig nazomerweer, met een indrukwekkend uitzicht over Amsterdam is het On the Roof Filmfestival maandag van start gegaan. Het festival wordt georganiseerd door Cultuurcentrum Griffioen en duurt nog tot vrijdag 5 september.
Een zomer in Rotterdam is pas compleet met een bezoek aan de Pleinbioscoop. Van 13 t/m 31 Augustus wordt het Museumpark in hartje stad omgetoverd tot de grootste openluchtbioscoop van Europa. Op een gigantisch scherm van 26x12meter worden grote publieksfilms, de betere arthouse titels, fijne klassiekers en verborgen pareltjes vertoond onder de sterrenhemel. Of het nu American Hustle, La Grande Belezza of Vertigo is: een avondje Pleinbioscoop is een echte belevenis.
Wanneer: 13 t/m 31 Augustus 2014
Locatie: Museumpark Rotterdam
Terrein open om 19.00 met muziek, eten en drinken. Aanvang filmprogramma: 21.15
Meer informatie: Pleinbioscoop
Filmtechniek is trots om met de unieke vertoning van het meesterwerk Napoléon van Abel Gance een bijdrage te hebben geleverd aan deze succesvolle editie van het Holland Festival.
De Ziggodome Amsterdam werd in de volle breedte gevuld met een scherm van 40 meter breed en 10 meter hoog om de vertoning van de ‘grand finale’ zo indrukwekkend mogelijk te maken. Dit sluitstuk van de toch al zo innovatieve film uit 1927 is een triptiek met drie gesynchroniseerde 35mm projectoren, door Gance ‘Polyvision’ gedoopt.
Ronduit spectaculair is het als de zwarte kaders na ruim 5 uur film open schuiven en het beeld transformeert van het standaard 1:1.33 naar het ultrabrede 1:4.00 beeldformaat. De laatste 25 minuten tonen onder meer panoramische beelden van Napoleon uitkijkend over het slagveld in Italië, marcherende soldaten in een gespiegeld drieluik en de synchroon wapperende nationale driekleur. De dynamische montage blijkt nog niets van zijn kracht verloren te hebben en de oh’s en ah’s waren niet van de lucht.
Het publiek trakteerde na afloop van de voorstelling die de gehele zondag in beslag nam het Gelders Orkest o.l.v. Carl Davis met een daverend applaus, waarbij Davis elegant de credits gaf aan de man wiens portret als ‘encore’ verscheen in het middelste beeld: Abel Gance.
Lees ook de uitgebreide recensie van Jos van der Burg met achtergrondinformatie over Abel Gance en Napoléon in de Filmkrant #365 van Mei 2014.